liderka, podcasty i książki

Książki i podcasty, które pomagają mi być lepszą liderką

Od ostatniego wpisu o pamiętnikach młodej kierowniczki apteki minął prawie rok, a ja no cóż – dalej czuję się świeża w temacie. Chociaż nie mam wrażenia, że moje doświadczenie jest na tyle spore, by innych pouczać, dzisiaj nie czuję się już tak zestresowana czy też zagubiona w nowej roli. Prawda jest taka, że liderem nikt się nie rodzi, a staje się nim z czasem – a mi w tym procesie pomagają codziennie materiały w różnych językach, które ostatnimi miesiącami wręcz pochłaniam. Oto moja lista must-have dla wanna-be boss (lub tych, którzy już nimi są, ale wciąż poszukują wsparcia).

 

1. Szef to zawód – Wojciech Haman, Jerzy Gut (książka)

 

Rozpoczęłam od audiobooka, który przesłuchałam w kilka dni, w ciągu których wiele razy robiłam notatki – czułam, że porady są tak konkretne i trafne, że będę do nich wracać. Chwilę później zamówiłam również fizyczną książkę. Tę równie dobrze można potraktować jak podręcznik, w którym będzie sporo zakładek i podkreśleń. To kompendium wiedzy każdego przełożonego, dające do zrozumienia, że wykonywanie trudnych rozmów, podejmowanie decyzji, organizacja, nagradzanie i karanie pracowników – czyli bycie szefem – to zawód, osobny zakres obowiązków, niemający nic wspólnego z pracą operacyjną, jaką wykonuję jako, na przykład, farmaceutka. Uważam, że każdy powinien dostać tę książkę w prezencie od swojego lidera, przejmując jakiekolwiek stanowisko kierownicze razem z nową umową o pracę.

 

2. Głaskologia – Miłosz Brzeziński (książka)

 

Jak często słyszysz pochwały? Kiedy ostatni raz usłyszałaś dobre słowo od swojego szefa, nauczyciela, rodzica? I na odwrót: kiedy Ty doceniłaś kogoś, mówiąc mu to wprost? Okazuje się, że tak prosta metoda, jak chwalenie innych, nie tylko sprawia, że się dobrze czują, ale również motywuje ich, by stawiali się lepsi. Banał, prawie taki, jak to, by zdrowo żyć, trzeba się ruszać i jeść warzywa – ale na tyle ważny, że powstała na jego temat cała książka odsyłająca do najnowszych badań w dziedzinie psychologii i psychoterapii. Pozycję mogę polecić generalnie każdemu, bez względu na stanowisko.

 

3. Anatomia lidera. Jak zostać świetnym szefem i doskonalić się w sztuce przywództwa – Michał Chmielecki (książka)

 

Książka mniej obszerna, bardziej konkretna. To ten typ pozycji, którą czytając, dobrze jest popracować z długopisem w dłoni, pojawiają się bowiem różne ćwiczenia praktyczne w trakcie. Świetna zarówno na początek drogi lidera, jak i dla zaawansowanych szefów. Po prostu polecam.

 

4. The art of communication – Robin Kermode and Sian Hansen (podcast)

 

Gdybym miała wymienić najważniejsze cechy dobrego lidera, w pierwszej piątce znalazłaby się umiejętność komunikacji. Podcast słucha się bardzo przyjemnie, jest wykonany bardzo profesjonalnie. Odcinki są krótkie (10-20 minut) i traktują o różnych sytuacjach, w których dobra komunikacja to klucz do sukcesu.

 

5. Szef bez presji, czyli firma w dobrych rękach – Marta Woźny-Tomczak (podcast)

 

Fantastycznie skonstruowane odcinki np. o tym, jak przeprowadzać zespołowe spotkania, co należy do obowiązków szefa, jak dogadać się z różnymi typami osobowości wśród swoich podwładnych, jak polegać na swojej intuicji, dlaczego ważne jest pracowanie nad firmą – a w nie w niej. Podcast prowadzony jest przez przedsiębiorczynię, a ja bardzo lubię uczyć się zarządzania od kobiet w biznesie, których, nie oszukujmy się, jest mniej w roli przełożonych, niż mężczyzn.

 

6. GRIT med Cecilie Ystenes Myhre (podcast, norweski)

 

Jedyny norweski materiał na liście. Cecilie prowadzi wywiady z osobami między innymi ze świata biznesu czy polityki (np. Erna Solberg, była premierka Norwegii), którzy odpowiadają na pytania, jak osiągają swoje cele i co pozwala pracować im na najwyższym poziomie.

 

7. Jeden na jeden – odważne rozmowy z pracownikami – Inga Bielińska, Zofia Jakubczyńska (książka)

 

Pozycja zawierająca dosłowne przykłady rozmów z pracownikami na trudne tematy. Opowiada o sztuce komunikacji oraz jak przedstawiać niekoniecznie pozytywne decyzje swoim podwładnym.

 

 


A Ty? Dorzuciłabyś do tej listy coś od siebie? A może dopiero szukasz merytorycznego wsparcia i jeszcze nie wiesz, od czego zacząć? Podziel się w komentarzu swoimi przemyśleniami 🙂